Klimt, Schiele en Kokoschka, schilders van de Weense fin de siècle-decadentie
Historicus Danny Yvergneaux neemt ons mee terug in de tijd naar het Wenen van eind 19de, begin 20ste eeuw. Tijdens zijn professionele loopbaan als leerkracht, stond hij in voor de organisatie van internationale kunst-tentoonstellingen, juwelen- en modeshows. Door middel van (zelf)studie doorliep hij allerlei kunststromingen om uiteindelijk terecht te komen bij de Oudegyptische kunst, in het bijzonder het hiërogliefenschrift. Als historicus, ontwerper, contentschrijver en gids ontdekte hij de boei-ende wereld van de zandsculptuur.
Sinds enkele jaren verzorgt hij lezingen over deze onderwerpen.
Deel 1
Wenen, fin de siècle, een vrolijke apocalyps
Als Letzte Glanz der Kaiserzeit voltrekt zich in Wenen in de sfeer van een vrolijke apocalyps, een verregaande algemene omwenteling, wanneer op de funderingen van de oude vestingmuur de prestigieuze Ringstraße wordt aangelegd en imposante openbare gebouwen verrijzen: de wieg van de wedergeboorte en het paradepaardje van de patisseriestad. In de vele Kaffeehäuser en chique salons van de Zweite Gesellschaft, vindt een vruchtbare kruisbestuiving plaats tussen intelligentia: de geboorte van het modernisme. Het is de wereld van Freud, Jung en Mahler, maar ook van vooruitstrevende kunstenaars als Klimt, Schiele en Kokoschka.
Es muß damals in Wien ganz interessant gewesen sein. Hermann Bahr, Exprssoinnismus 1916
Deel 2 Gustav Klimt, de Zwijgzame Wiener
In dit boeiende tijdperk vormde Gustav Klimt de kracht van de schilderkunst. De grootmeester van de Weense jugendstil en notoir rokkenjager verleidde met zijn elegante damesportretten de nieuwe Joodse elite. Hij was een toonbeeld voor de jonge kunstenaars en dus ook voor Egon Schiele, zijn boezemvriend en protégé.
Deel 3 Egon Schiele,
Onze Lieve Heer de Schilder
In tegenstelling tot zijn geestelijke vader, choqueert Egon Schiele – door zijn jonge modellen Onze Lieve Heer de Schilder genoemd – de Wieners met zijn verpletterende directheid van zijn urewige kunst. Deze cultfiguur geldt als dé grootmeester van de alledaagse erotiek en de wegbereider van het expressionisme.
Deel 4 Oskar en de pop
Behorend tot de dubbeltalenten van zijn tijd, lokte Kokoschka als enfant terrible steeds weer ver-ontwaardiging uit, niet alleen met zijn schilderijen, grafiek en toneelwerk, maar ook met zijn sociaal-politieke/filosofische standpunten en zijn weigering om zich aan de heersende normen aan te passen.
Uiteraard gaan we niet voorbij aan het mooiste verhaal dat hem aankleeft, namelijk de turbulente relatie met Alma Mahler – jawel, weduwe van – zonder wie hij geen lijn kon tekenen.
Wanneer?
Donderdagen 5 – 12 – 19 en 26 oktober 2023
Begin? Om 14.30 uur.
Waar? Aula Grootseminarie,
Potterierei, 72, 8000 Brugge.
Bereikbaar met de stadsbus 2. Ruime parkeergelegenheid.
Inschrijven?
Door overschrijving van € 38 (inclusief koffie of thee) op de bankrekening van UDL – Brugge, met vermelding:
CKG680 Lid(nr.) … (Naam en voornaam) … Verantwoordelijk bestuurslid:
Hugo Brabant, tel.050 38 18 23